Hoe beantwoord je een technische vraag:

Algemene discussie, nieuwtjes etc. over de Bashan, JLA/Jinling, EGL, Spy, Shineray en andere Chinese quads. (Geen technische vraagstukken!)

Hoe beantwoord je een technische vraag:

Berichtdoor DexterXL » 19 apr 2014 09:06

Om misverstanden en onduidelijkheden te voorkomen bij het beantwoorden
van technische vragen, is het misschien handig om een richtlijn te hanteren,
hierdoor word het voor de TS (Topic Starter) een heel stuk prettiger en
simpeler om zijn/haar klacht/storing/probleem sneller op te lossen.

Denk dan aan het volgende principe:

TS stelt een vraag, en krijgt nu meerdere opties om te testen, hierdoor is de
TS het overzicht kwijt van wat nu wel of niet als eerste getest moet worden,
hierdoor gooit de TS bepaalde dingen door elkaar heen, gevolg, TS geeft dan
maar halve info of verkeerde info aan ons, waardoor de klacht/storing/probleem
nog veel ingewikkelder lijkt als dat het daadwerkelijk was.

Als iedereen nu gaat proberen om het volgende principe aan te leren:

TS stelt een vraag, nadat de eerste een tip heeft gegeven, wachten we
totdat de TS hierop gereageerd heeft, en dan pas weer verdere tips geven,
zo blijft het voor de TS het overzichtelijkst, en daar draait het allemaal om.

Uiteraard ben ik wel zo nuchter dat dat zeer lastig word, maar er moet dan
wel geprobeerd worden om eerst de basis functies te testen, voordat er
dieper/verder nagedacht word wat het nog meer zou kunnen zijn.
Het is namelijk zonde om iemand bv de ontsteking te laten vervangen terwijl
het uiteindelijk de bougie bleek te zijn.....

Zodra dit meer toegepast word, zal je merken dat er minder frustraties zijn,
en dat de TS echt het gevoel heeft dat hij/zij daadwerkelijk geholpen word.
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Hoe beantwoord je een technische vraag:

Berichtdoor DexterXL » 19 apr 2014 09:15

Mocht je nu denken, waar bemoeid hij zich mee (dat mag ;) )
ik ben in het dagelijks leven servicetechnicus, en kom overal de zelfde
"fouten" tegen, oorzaak is in 99% van de gevallen, dat een ervaren monteur
wel "even" de storing zal oplossen.....
Echter slaan ze altijd de basisprincipes over waardoor ze onnodig veel tijd
nodig hebben, onnodig onderdelen vervangen, en dit komt dan altijd op het
bordje van de betalende klant terecht.
Achteraf blijkt het dan iets heel simpels te zijn die je binnen zeer korte tijd
had gevonden als je eerst de basisprincipes had getest.
Basisprincipes voor een quad is vrij simpel, om het blok te starten, moet eerst
de startmotor snel genoeg ronddraaien, daarna moet er benzinemengsel in
de cilinder komen, dan nog een vonk erbij op het juiste tijdstip....dan moet het
toch wel heel raar lopen wil ie niet aanslaan, of hij dan goed loopt is deel 2....
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: Hoe beantwoord je een technische vraag:

Berichtdoor dimpower » 19 apr 2014 20:57

ik kan me volledig bij je aansluiten Dennis.alleen vrees ik dat dit niet bij iedereen door zal dringen om het steeds zo te volgen.maar we kunnen het in ieder geval wel proberen. :thumbup:
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Hoe beantwoord je een technische vraag:

Berichtdoor Arwin » 19 apr 2014 22:28

Iedereen zal vanuit zijn eigen beleving en (voor hem/haar) zijn gelijk willen reageren
en willen helpen.
Ik ben zelf automonteur dus snap dexter zijn verhaal prima weet precies wat hij bedoeld.
denk wel dat opzich meerdere tips niet het probleem zal zijn.
denk eerder dat het discussiëren over de verschillende tips het grote probleem is.
dus als 1 heeft gezegd check brandstoftoevoer en een 2e heeft het over vonk controleren moeten een 3e en 4e hier niet over doorgaan over kwaliteit van bougiekapjes, pareltjes tussen de bougie , scheef zittende vlotternaalden of wat dan ook een ts komt dan vanzelf met wat hij heeft gecontroleerd en hoe.
en daar kunnen de gretige helpers dan op door antwoorden.

Want dat is mijn indruk hier wel, iedereen wilt maar wat graag de anderen helpen.
motorfietsen met zijwieltjes zijn stoer
Arwin
300cc
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 29 maart 2014 21:19
Woonplaats: uithuizermeeden

Re: Hoe beantwoord je een technische vraag:

Berichtdoor Firehuntah » 21 apr 2014 01:39

Over het algemeen is het ook zo dat de oudere leden meer weten dan nieuwkomers. Zijn natuurlijk uitzonderingen (mensen van andere quad forums, automonteurs etc.). Iemand die al lang lid is hier heeft al heel wat topics voorbij zien komen met technische problemen en oplossingen en zal ook al wel het een en andere aan zijn eigen quad gesleuteld hebben. Lijkt mij dat deze leden dan toch wel wat meer weten dan de nieuwkomers die pas hun eerste quad gekocht hebben en alles nog moeten leren. Lijkt me meer dan logisch maargoed.

Hulp in technische vraagbaak is natuurlijk altijd welkom, maar het moet wel hulp zijn waar degene met het probleem ook echt iets aan heeft. Maar zoals in dit topic wordt besproken is het zoiezo handig om eerst even op een reactie te wachten als één (of een klein aantal) tips zijn gegeven. Zo kunnen er dingen worden uitgesloten en is het veel makkelijk om tot de juiste oplossing te komen. Dat is eigenlijk het enige wat we willen bereiken, en het is hier zeker niet onmogelijk om hulp te bieden.

Ook leuk dat je je alleen op Dexter richt met je quotes, dit is toch nergens voor nodig? Wij kunnen allemaal wel eens verkeerde tips geven, wij weten ook niet alles (jij ook niet). Het is (naar mijn mening) dan ook niet erg als daarover een kleine discussie is. Maar wat wel een probleem is is dat er vaak discussies zijn over tips die zeker wel bruikbaar zijn. Juist daardoor wordt degene met het probleem op een verkeerd pad gezet en regelmatig blijkt het uiteindelijk toch de juiste oplossing te zijn.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe beantwoord je een technische vraag:

Berichtdoor admin » 21 apr 2014 20:49

Misschien een beetje rare volgorde van berichten hier,maar ik heb het een en ander verwijderd. Normaal doe ik geen uitspraken op het forum over leden,maar mapzer heeft het na verschillende waarschuwingen nog steeds niet begrepen dat je geen discussies aangaat in topics, het niet op de man speelt op dit forum en zo kan ik er nog wel een paar noemen. Ook vind hij het nodig om details uit pb's die ik hem heb gestuurd openbaar op het forum te vermelden. Vandaar ook mijn melding over Mapzer, hij is permanent geband.
Afbeelding Greetz Admin
Avatar gebruiker
admin
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 2515
Geregistreerd: 03 maart 2009 02:06
Woonplaats: Zandvoort

Re: Hoe beantwoord je een technische vraag:

Berichtdoor wyrdjax » 21 sep 2014 18:55

ik moet je er idd gelijk in geven dat het makkelijker is om het zo te doen ja
wyrdjax
100cc
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 17 sep 2014 20:54
Woonplaats: bergen op zoom


Keer terug naar Chinees of geen trek?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten