JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Voor de hardcore pimpers en verbouwers van de quads.

JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 09 dec 2012 18:15

Vanaf vandaag weet ik het zeker, het project gaat nu toch echt van start!

Eerst even foto's van hoe die was toen ik hem even had opgebouwd om te kijken of alles compleet was (had hem in krat gekocht).
Afbeelding
Afbeelding

Hierna begonnen alles eruit te halen wat ik niet meer nodig zal hebben (alles zo'n beetje :mrgreen:). Toen was die dus zo.
Afbeelding

Heb de onderdelen die erin gaan komen nog niet besteld. Wilde eerst weten of alles ging passen zoals ik het in gedachte had. De afmetingen van alle onderdelen heb ik kunnen vinden dus heb hier allemaal een papieren model van gemaakt, geen betere manier om te meten denk ik zo. :roll:
Afbeelding

En vandaag gekeken hoe dit allemaal het beste zou passen in of aan het frame. Weet het nog niet helemaal zeker omdat er toch nog meer bij komt kijken maar denk dat het ongeveer zo zal worden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Was in ieder geval veel puzzelen maar komt toch wel in de buurt zoals ik het al in gedachte had. Alleen waren bepaalde afmetingen toch iets anders dan ik dacht. Daarom dat zo'n papieren modellen wel handig zijn. Wel een week bezig geweest met knippen, vouwen en plakken maar uiteindelijk toch wel waard geweest. :)
Moet alleen de achterste ophangpunten voor motorblok wegslijpen en de bak van de 12V accu. Deze krijgt dus ook nog een andere plaats, of gewoon iets hoger als dat zou gaan.


Ben benieuwd of jullie al kunnen raden wat het gaat worden. Zal denk ik niet moeilijk meer zijn nu met deze foto's. Dimy kon het in ieder geval al zonder foto's raden dus die mag niet meer mee doen. :lol:


Alle onderdelen die ik niet meer nodig heb zal ik binnenkort wel in de verkoop zetten. Zullen zoiezo blok, uitlaat en koelsysteem zijn, voor de rest ook nog wat kleinere onderdelen. Alles is helemaal nieuw, dus stuur maar PB als je iets wil hebben.
Laatst bijgewerkt door Firehuntah op 09 dec 2012 21:50, in totaal 1 keer bewerkt.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW

Berichtdoor 4 wieltjes » 09 dec 2012 19:04

Het lijkt wel een pakjesboot.
Ik zie niet wat het moet gaan worden.
Elektrische quad misschien met 29 kw ?? :lol: :lol: :lol:
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW

Berichtdoor BBQBarman » 09 dec 2012 19:11

Sinterklaas pakjes avond :)
Avatar gebruiker
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 4421
Geregistreerd: 08 jun 2011 15:18
Woonplaats: Lisse

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW

Berichtdoor dimpower » 09 dec 2012 20:43

:lol: :lol: :lol: vind ik wel jammer dat ik niet mee mag doen :twisted: :twisted:
zal in ieder geval mooi gevuld worden dat frame. :thumbup: :thumbup:
ik ben zeer benieuwd naar het resultaat en de evolutie tijdens de opbouw allereerst.
in ieder geval wens ik je veel succes Rob en zoals ik je al heb gezegd,veel respect om dit te durven. :clap: :clap: :clap:
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW

Berichtdoor Firehuntah » 09 dec 2012 21:49

Haha, had ik zelf nog niet aan gedacht. Ben ik wel wat te laat, of ik moet de kerstman nog gaan helpen. :think:

Maar inderdaad 4 wieltjes, het gaat een elektrische quad worden met een elektromotor die voor korte tijd rond de 29kW zou moeten kunnen leveren.
Ben al 2 jaar bezig om met een project te starten, wou eigenlijk meteen met een auto beginnen maar leek me toch een beter idee om eerst eens met wat kleiners te beginnen. 2 wielers vind ik niks, daarom dat ik dus voor een quad heb gekozen. Vind dit zoiezo erg leuke dingen en de JLA Loncin is erg geschikt hiervoor dankzij de open achterbrug. De elektromotor kan hier netjes worden in-/opgebouwd en de rest van het frame is dan voor de accu's en lader.

En alweer bedankt Dimy! Vind het geweldig hoe je me blijft aanmoedigen met dit project. :mrgreen: Frame zal inderdaad erg mooi gevuld worden, maar daar is al die ruimte toch ook voor? ;)



Ik verwacht toch nog wel wat vragen over dit project dus zal alvast een beetje uitleg geven. :ugeek:

Waarom elektrisch?

- Er is veel meer vermogen uit zo'n kleine elektromotor te halen dan zo'n 'grote' 250cc motor. Maar vermogen is eigenlijk niet zo heel belangrijk bij een elektromotor. Dit vermogen wordt namelijk in mijn geval vooral gebruikt om zonder versnellingen toch een hoge topsnelheid te kunnen bereiken.
- Wat belangrijker is, is heel veel trekkracht. De elektromotor waar ik voor heb gekozen heeft een trekkracht van rond de 70Nm. Dit is ook altijd beschikbaar wanneer je maar wil vanaf 0 RPM. Of makkelijker gezegd, erg snelle acceleratie vanuit stilstand. Het originele 250cc blok kan 17,5Nm leveren maar alleen bij een bepaald toerental. Dit wordt natuurlijk ook wel verhoogd door de versnellingen en eindoverbrenging. Bij elektrisch alleen maar door de eindoverbrenging aangezien ik geen versnellingen zal hebben.
- Bijna geen onderhoud nodig. Accu's die erin gaan komen zullen minstens 10 jaar mee gaan bij normaal gebruik. Dit zijn namelijk geen loodaccu's maar lithium (LiFeP04). Gewicht zal met deze accu's waarschijnlijk ongeveer hetzelfde blijven als een originele JLA.
Alleen de elektromotor heeft heel soms wat onderhoud nodig aangezien dit eentje is met borstels. Deze moeten na een bepaalde tijd vervangen worden maar ik verwacht dat dit ook wel minstens een paar jaar nodig heeft om te verslijten. Voor de rest is er eigenlijk totaal geen onderhoud, behalve dan van de quad zelf (banden, lagers etc).
- Niet eens mijn eerste punt zoals dit normaal wel is bij mensen die voor elektrisch kiezen, hij wordt groen! :mrgreen: Voorlopig zal die toch nog wel iets uitstoot hebben aangezien ik hem via stopcontact zal opladen. Maar hier komen in de toekomst ook nog wel zonnepaneeltjes voor ofzo.
- Kost bijna niks om mee te rijden, voorlopig ook geen wegenbelasting (niet dat het bij een quad echt duur is ofzo). Vooral nu de benzineprijs hier zo hoog blijft zal dit toch wel leuk gaan worden. Wisten jullie al dat wij hier in Nederland bijna de duurste zijn, wereldwijd? We staan op de 3e plaats volgens mij.

Enige nadeel is dat het wel nog allemaal vrij prijzig is aangezien het nog allemaal nieuw is. Zullen een paar jaar verder moeten zijn voordat deze prijzen omlaag gaan. Maar dit is dan ook alleen de aanschafprijs van alle onderdelen. Je kan het eigenlijk zien als voor de volgende 5 jaar ofzo benzine kopen om mee te kunnen rijden. Grootste kosten komen alleen door de RDW. De quad zal namelijk opnieuw gekeurd moeten worden om een E op het kentekenbewijs te krijgen. Keuring opzich valt wel mee maar er is ook een verplichte EMC test die wel erg duur is. Er is wel een manier om dit te omzeilen, onderdelen gebruiken die goedgekeurd zijn hiervoor. Helaas zijn er dit maar weinig en deze zijn ook weer een stuk duurder dan de niet gekeurde onderdelen. Maarja, hier is helaas niets aan te doen, dat is de regelgeving hier nu eenmaal (en in heel Europa trouwens).

Waarom met een nieuwe quad?

Deze vraag heb ik hier thuis al vaak gehad, vinden het namelijk zonde dat ik een nieuwe quad al helemaal uit elkaar heb liggen. :twisted: Was eerst ook de bedoeling om eentje te vinden met een kapotte motor ofzo. Maarja aangezien er zoiezo al niet zo heel veel quadrijders zijn is dit lastig te vinden. Ik was eigenlijk ook alleen nog maar aan het zoeken naar JLA Loncin's aangezien deze het meest geschikt is voor om te bouwen en ik deze ook de mooiste vind.
Tweedehandse die nog gewoon reden waren me eigenlijk te duur. Met een nieuwe kom ik op ongeveer dezelfde prijs uit als ik alle onderdelen verkocht krijg. En deze wat ik heb gekocht heeft ook de ijzeren draagarmen en speciale velgjes van die 5 jaar editie. :)
Met een nieuwe heb ik natuurlijk ook wel de zekerheid dat niets mis is met het frame. De meeste tweedehandse waar ik naar ben gaan kijken werden verkocht omdat ze schade hadden gereden. Zeggen ze er nooit bij maar zag ik gewoon. Heb er ook nog geen spijt van dat ik een nieuwe heb gekocht en zal het alleen maar waard zijn als die eenmaal klaar is.

Wat zal de actieradius zijn en hoe lang zal het opladen duren?

Ik verwacht tussen de 50-80km maar is moeilijk om te zeggen omdat er nog niet echt andere elektrische straatquads zijn waar ik mee kan vergelijken, kan dus ook iets meer zijn. Is ook afhankelijk van vele dingen (gewicht, luchtweerstand, bandenwrijving, manier van rijden). 50-80km is misschien niet zo heel veel maar voor mij wel genoeg. Dit zijn trouwens echte km's en niet zoals ze bij nieuwe elektrische auto's enzo doen adverteren en je werkelijk maar de helft krijgt met normaal rijden. :evil:
De accu's zullen in totaal een capaciteit van rond de 5,3kWh hebben en de lader die in de quad komt zal een 1,5kW zijn. Zal dus zo'n 3 uur duren om 80% op te laden, en denk 4 tot 5 uur voor volledig opladen.



Wil ook wel nog even zeggen dat dit een erg lang project gaat worden, heb nog nooit een ombouw gedaan en de enige kennis die ik heb is van het internet. :mrgreen: Dit is dus een hele uitdaging maar heb het volle vertrouwen dat ik dit kan. Het is zoiezo iets wat ik heel graag wil dus ik neem er gewoon de tijd voor. Zal het hele project hier bijhouden en veel foto's maken. Vind ik zelf namelijk ook wel leuk om later nog eens terug te kunnen kijken hoe ik het allemaal gedaan heb.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor dimpower » 09 dec 2012 22:23

dit wordt een project die door heel veel mensen zal worden gevolgd.ik volg het zeker op de voet en heb zo'n vaag vermoeden dat mijn goede elektra-freak vriend 4W dit ook zal doen.als je vragen hebt omtrend de elektronica ben je bij Eric aan het juiste adres. ;)
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Kevin:D » 09 dec 2012 22:24

Mooi project ik wens je alvast veel sterkte en geluk ermee
en ik ga zeker elke stap volgen
want zoiets dat je nog niet gezien hebt blijft altijd intresant.
en het is al een hele uitdaging om met zoiets te beginnen
:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
Met een chineesje heb je altijd een feesje :P
Avatar gebruiker
Kevin:D
250cc
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 28 aug 2012 17:17
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 09 dec 2012 22:32

Mja het hele 12V systeem is een zooitje in ieder geval zoals die chinezen het maken, dus kan zijn dat ik hier wel wat hulp bij nodig zal hebben. Moet zoiezo die hele kabelboom nog nakijken om te zien wat ik nodig heb hiervan, eigenlijk alleen verlichting, claxon en alles voor de tachometer. Heb wel aan alles even een label gehangen zodat ik nog weet welke connector waarvan is. Zal ook wel een aantal kabels moeten veranderen aangezien ik de 12V accu ergens anders ga plaatsen, maar dat zie ik wel als het zo ver is. :)


En bedankt Kevin:D! Is inderdaad een hele uitdaging, vind het tot nu toe ook nog erg leuk om dit te gaan doen. :mrgreen: Zal jullie allemaal wel goed op de hoogte houden. ;)
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Remq » 09 dec 2012 22:43

Zo ionen onder deindruk ik blijf deze volgen .. :thumbup:
Wie vraagt is een dwaas voor 5 minuten, wie niet vraagt blijft altijd een dwaas
Avatar gebruiker
Remq
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 2144
Geregistreerd: 05 jan 2012 19:52
Woonplaats: heerhugowaard

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor BBQBarman » 09 dec 2012 23:30

Oeh nice
Avatar gebruiker
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 4421
Geregistreerd: 08 jun 2011 15:18
Woonplaats: Lisse

Volgende

Keer terug naar projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten