JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Voor de hardcore pimpers en verbouwers van de quads.

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor dimpower » 09 aug 2015 07:22

misschien heb je hier iets aan Rob.daar staat zelfs hoeveel liter luchtkoeling je nodig hebt per 100kw de motor levert.

http://www.elektromotorendevier.nl/blog ... tromotoren
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 09 aug 2015 09:03

Volgens hun is het minimaal 25 tot 30 m3/min per 100 kW. Die 3 ventilators die ik nu recht onder de motor hebben zitten hebben elk apart 27 m3/min, bij elkaar dus 81 m3/min. En de motor is 25 kW dus zou meer dan voldoende moeten zijn. Maar toch koelt de motor niet goed genoeg. Dus ik weet niet in hoeverre die informatie juist is. Maar ik zou eens contact met hun kunnen opnemen. En ook weer met de leverancier van de motor. Vandaag eerst nog even wat dingen proberen. :)
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor BBQBarman » 09 aug 2015 12:20

Je moet niet met slangen gaan werken want zonder ventilator heeft dat geen nut
Je moet werken met directe rijwind
Avatar gebruiker
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 4421
Geregistreerd: 08 jun 2011 15:18
Woonplaats: Lisse

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Remy » 10 aug 2015 09:15

Een beetje het idee van een formule 1 wagen. Vroeger hadden die mooie BBS spaakvelgjes en zag je de remschijven volledig rood opgegloeien tijdens een flinke remactie.

Tegenwoordig zitten die velgen bijna helemaal dicht en zitten er een soort van vleugeltjes op die de rijwind direct op de remmen blaast om te koelen.
Avatar gebruiker
Remy
400cc
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 19 jul 2012 10:53
Woonplaats: Westelijk Brabant

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor DexterXL » 10 aug 2015 11:25

Hoe heb je de ventilatoren gemonteerd??
Blazen of zuigen?
Eigenlijks hebben alle geforceerde koelingen een blaas systeem,
en systemen met ventilatoren een zuig systeem.

Als ik zo een voorstelling moet maken van jouw situatie, dan lijkt mij het
afzuigen van warme lucht beter als blazen, want bij blazen heb je kans dat
je tegen je rijwind in zit te werken....
En dan kan je wel ventilatoren hebben die meer capaciteit hebben dan het
benodigde hoeveelheid, maar als die tegengewerkt worden, dan is het
nog niet goed, dan even de fan omdraaien ;)
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 11 aug 2015 23:04

Hier even een update hoe ik het nu allemaal heb zitten. ;)


Na een aantal aanpassingen te hebben gemaakt wordt de motor nu wat beter gekoeld. De motor wordt nu niet zo snel warm en als ik stil sta met de quad zakt de temperatuur ook redelijk snel. Maar toch wordt de motor nog steeds te warm na een tijdje te hebben gereden, zelfs op het continu vermogen.

Eerste aanpassing is 3 ventilatoren meteen onder de motor, deze blazen de lucht van onder door de motor heen. Zitten voor te testen nu even vast met klitteband.

Afbeelding

Afbeelding

Heb alleen het idee dat deze onder het rijden niet zo goed werken aangezien de rijwind waarschijnlijk alle lucht weer weg blaast. Moet dit dus wat meer gesloten maken met een soort luchthapper aan de onderkant, dan zou het beter moeten werken. Heb ook de verkeerde ventilatoren besteld, deze hebben te weinig luchtverplaatsing. Heb er nu besteld die het dubbele aan luchtverplaatsing hebben en iets groter zijn.

De tweede aanpassing is een gat in de beschermkap van de motor. Heb hier een slang op gezet en meteen daarna de buisventilator. Deze blaast alle warm lucht van de koolborstels uit de motor.

Afbeelding

Afbeelding

Dit lijkt best goed te werken, maakt alleen veel geluid. Maar de motor wordt dus ook hiermee nog steeds wat te warm (73 graden op continu vermogen). Zou nog kunnen proberen om de buisventilator om te draaien en lucht de motor in te blazen. Moet dan wel weer een luchtfilter op komen.

Voor te testen kan ik nu in ieder geval wel een iets langere afstand rijden. Dit heb ik ook al een paar keer gedaan. Hier weer een filmpje van afgelopen weekend. Ben toen 's avonds even gaan rijden, 3 hele mooie klassieke auto's tegen gekomen binnen 15 minuten rijtijd. Ook nog even een rondje in het donker gedaan, vond ik echt geweldig. :)


Link
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor sandhi,; » 12 aug 2015 06:28

ik weet niet of je ventilatoren blazen naar de motor.. want de wat ventilatoren vooral goed doen is zuigen...dus ja kan beter zorgen dat ze warme lucht wegzuigen dan koude lucht der naartoe proberen te blazen.. al met al blijf ik het zonde vinden dat je met ventilatoren moet gebruiken om te koelen.. en aangezien je geen dynamo hebt om stroom om te wekken tijdens het rijden vin ik het zonde van de stroom..
SPY F1/ZX6
Avatar gebruiker
sandhi,;
400cc
 
Berichten: 897
Geregistreerd: 22 apr 2010 09:53
Woonplaats: den haag

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor sandhi,; » 12 aug 2015 06:47

en wat betreft het gedeelte van de grote buis ventilator een buis ventilatir kan bijvoorbeeld 100M3 per uur afzuigen mits je de zelfde buis diameter aanhoud. zonder groot gat dus niet veel lucht verplaatsing en weinig koeling.
SPY F1/ZX6
Avatar gebruiker
sandhi,;
400cc
 
Berichten: 897
Geregistreerd: 22 apr 2010 09:53
Woonplaats: den haag

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor 4 wieltjes » 12 aug 2015 08:06

Hoe koel wil je het hebben rob?
Monteer een peltierelement op de motor en maak m daar lekker koel mee.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor DexterXL » 12 aug 2015 13:24

Kan je niet ergens vanaf de voorkant 1 of 2 dikke slangen naar de
motor leiden zodat je echt de rijwind benut?
En de 3 ventilatoren even omdraaien zodat ze zuigen...grote kans dat het
al wat meer helpt ;)
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

VorigeVolgende

Keer terug naar projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten