4W's project - carb naar efi
Geplaatst: 08 apr 2016 21:00
Tijd om eens iets te gaan doen in mijn garage.
Opruimen is niet mijn ding dus dan maar iets anders.
De quad een facelift geven is niet echt nodig dus dan maar het mechanische gedeelte aanpakken.
3 april een doos is gearriveerd uit China dus dat kan alleen voor mij zijn.
Open gemaakt komen er allemaal kleinere doosjes uit met jawel het nieuwe kloppend hart voor de quad (althans dat hoop ik)
Een EFI en een turbocharger met alle spullen die er bij horen.
Zoals altijd bij die chinezen klopt er niets van de aansluitingen op de componenten.
Bijvoorbeeld slangen met aan beide zijde een banjokoppeling maar er is alleen aan de olieradiator twee banjokoppelingen.
Ach,ik verzin er wel weer wat op zoals altijd.
4 april
Eerst de quad maar eens wat leger maken want dat is wel zo handig.
De efi is geen probleem om te plaatsen want die is kleiner dan de carburateur.
De efi heeft een 34mm huis.
Het meeste werk is al gedaan....het benzineslangetje loskoppelen.
De kappen van de tank af want ook die gaat er af voor nu.
Plop en de tank is er af.
Carburateur ...weg ermee.
En hallo efi.
6 april + 7 april
De tank krijgt een overdruk retourleiding voor de benzine als de druk in de leidingen te hoog wordt.
Ff een doekje over de stoffige bovenkant gehaald....glim glim.
Elekrtrische gedeelte op en bij de efi komt later, muv de injektor.die zit er al.
Nu eerst kijken wat ik met de turbo ga doen.
De turbo die dacht ik vlak achter de efi te gaan plaatsen onder het zadel ,maar dat feestje gaan mooi niet op.
De quad heeft daar geen plaats voor.
Dus dan maar naast/voor de motor en cilinder.
De uitlaat moet aan bonken worden geslepen dus daar gaat de slijptolschijf in de uitlaatbuis.
Altijd weer spannend om te zien of het wel goed gaat en de buis niet te kort is afgeslepen.
Nadat een flens van de turbo op het afgezaagde stuk buis is gelasteindelijk de turbo koppelenaan de quad.
En daar zit hij nu op 1 van de weinige plaatsen op de quad waar hij niet direkt erg opvalt.
Alhoewel de foto anders doet vermoeden.
Ff een flens gemaakt voor de luchtinlaat en morgen de buis voor tussen de turbo en het luchtfilter bestellen.
Als deze dan binnen is dan kan dat ook gelast worden.
De flens uitgetekend.
Vandaag is de uitgaande flens van de uitlaat gelast dus die kan er in het weekeind ook op.
Alleen daar nog een 45 graden bocht voor bestellen,dus hij gaat nog niet vast.
A.s. maandag word de moer voor de sensor op de uitlaat gelast.
Zondag eens kijken waar en hoe de benzinepomp, oliepomp en de rest gemonteerd kan worden.
En misschien is dit alles gedoemd om te mislukken, ik heb het wel geprobeerd.
Misschien knallen die chinese kleppen er wel uit of blaas ik iets anders op.
En waarom dit alles doen.
Omdat het kan !!!
Updates volgen nog.
Opruimen is niet mijn ding dus dan maar iets anders.
De quad een facelift geven is niet echt nodig dus dan maar het mechanische gedeelte aanpakken.
3 april een doos is gearriveerd uit China dus dat kan alleen voor mij zijn.
Open gemaakt komen er allemaal kleinere doosjes uit met jawel het nieuwe kloppend hart voor de quad (althans dat hoop ik)
Een EFI en een turbocharger met alle spullen die er bij horen.
Zoals altijd bij die chinezen klopt er niets van de aansluitingen op de componenten.
Bijvoorbeeld slangen met aan beide zijde een banjokoppeling maar er is alleen aan de olieradiator twee banjokoppelingen.
Ach,ik verzin er wel weer wat op zoals altijd.
4 april
Eerst de quad maar eens wat leger maken want dat is wel zo handig.
De efi is geen probleem om te plaatsen want die is kleiner dan de carburateur.
De efi heeft een 34mm huis.
Het meeste werk is al gedaan....het benzineslangetje loskoppelen.
De kappen van de tank af want ook die gaat er af voor nu.
Plop en de tank is er af.
Carburateur ...weg ermee.
En hallo efi.
6 april + 7 april
De tank krijgt een overdruk retourleiding voor de benzine als de druk in de leidingen te hoog wordt.
Ff een doekje over de stoffige bovenkant gehaald....glim glim.
Elekrtrische gedeelte op en bij de efi komt later, muv de injektor.die zit er al.
Nu eerst kijken wat ik met de turbo ga doen.
De turbo die dacht ik vlak achter de efi te gaan plaatsen onder het zadel ,maar dat feestje gaan mooi niet op.
De quad heeft daar geen plaats voor.
Dus dan maar naast/voor de motor en cilinder.
De uitlaat moet aan bonken worden geslepen dus daar gaat de slijptolschijf in de uitlaatbuis.
Altijd weer spannend om te zien of het wel goed gaat en de buis niet te kort is afgeslepen.
Nadat een flens van de turbo op het afgezaagde stuk buis is gelasteindelijk de turbo koppelenaan de quad.
En daar zit hij nu op 1 van de weinige plaatsen op de quad waar hij niet direkt erg opvalt.
Alhoewel de foto anders doet vermoeden.
Ff een flens gemaakt voor de luchtinlaat en morgen de buis voor tussen de turbo en het luchtfilter bestellen.
Als deze dan binnen is dan kan dat ook gelast worden.
De flens uitgetekend.
Vandaag is de uitgaande flens van de uitlaat gelast dus die kan er in het weekeind ook op.
Alleen daar nog een 45 graden bocht voor bestellen,dus hij gaat nog niet vast.
A.s. maandag word de moer voor de sensor op de uitlaat gelast.
Zondag eens kijken waar en hoe de benzinepomp, oliepomp en de rest gemonteerd kan worden.
En misschien is dit alles gedoemd om te mislukken, ik heb het wel geprobeerd.
Misschien knallen die chinese kleppen er wel uit of blaas ik iets anders op.
En waarom dit alles doen.
Omdat het kan !!!
Updates volgen nog.