How To: uitlijnen !!
Geplaatst: 06 jul 2011 16:16
Hierbij een How To betreffende het uitlijnen van een quad, zowel sporing
als camber.
Ik heb hierbij als voorbeeld een Bashan 200/S-7 genomen, maar is uiteraard
toepasbaar op elk willekeurig merk.
LET OP!!
Dit is een richtlijn hoe te werk te gaan, afstelgegevens kan je naar eigen
inzicht bijstellen, dus de genoemde waardes zijn alleen een basis
En alles is versteld en gemeten in volledig uitgeveerde situatie!!!!
Stap 1:
- Zorg voor een goede ondergrond die waterpas is, heb je dit niet, dan kan je
dit wel voor elkaar krijgen.
Ik heb dit gedaan door een plaat underlayment onder de voorwiel te leggen, en
deze netzolang ophogen totdat hij waterpas staat, dit doe je dan ook achter:
Stap 2:
- Neem een waterpas die iig boven het wiel uit komt, zorg dat deze haaks op je
ondergrond staat, en zet deze precies in het hart van je velg, met wat tape
kan je hem vastzetten, nu heb je een referentiepunt waar je vanaf kunt lezen.
LET OP!! belangrijk is wel dat je band recht is aan de zijkant, heb je nog de
originele goedkope banden, dan kunnen deze dus krom zijn en krijg je een valse
aflezing waardoor je verkeerd gaat afstellen.
Dit kan je controleren door tijdens het rijden naar je banden te kijken, en de
afstand tussen de waterpas en de velg op te meten, zit dat fout, dan moet je
iets anders verzinnen......
Stap 3:
- Lees af in hoeverre je nu een afwijking hebt
Stap 4:
- Stel deze bij totdat hij heel iets naar binnen staat, in mm is dat ongeveer 2mm, voor terreinrijden is dat ongeveer 4mm, let op, dit is gemeten tov het
hart van je naaf, dus dat houd in dat je hem moet afstellen op 4mm of 8mm,
dit omdat de onderkant van je velg naar buiten komt met dezelfde uitslag.
Het afstellen zelf doe je dmv je fuseekogel te verstellen.
Als je het goed gedaan hebt, heb je nu je camber ongeveer zo afgesteld
Stap 5:
- Het afstellen van je toe-spoor, je laat nog steeds je quad staan waar hij staat.
Neem een touwtje en maak die vast aan je achteras, ik heb dit gedaan door
een oog aan het touw te strikken, dit maakt demontage een stuk sneller....
Het touwtje doe je via je achterband naar voren.
Stap 6:
- Aan je voorwiel maak je een constructie met een plaat hout, deze moet
natuurlijk wel recht zijn, anders heeft het niet veel nut.
Ook deze keer heb ik weer een plaat met tape vast gezet, dit blijft goed zitten
en is ook goed demonteerbaar.
Stap 7:
- Maak het touw aan de voorkant aan iets vast wat te verstellen is om hem
perfect uit te lijnen, ik heb hiervoor een grote garagekrik gebruikt.
Zorg wel dat het touwtje de beide zijde van het achterwiel raakt, maar niet zo
dat het touwtje niet meer wilt bewegen langs de band, dus hij moet hem
lichtelijk raken, dan staat je lijntje goed.
Stap 8:
- Meet het verschil tussen het begin en eind van de band, dit hoort zo rond de
2mm toe-spoor te zijn, ook hier geld weer dat je dit meet vanaf het midden van
de naaf, dus afstellen op 4mm geeft een toe-spoor van 2mm, dus even goed
nadenken voordat je hem definitief vast zet.
Het afstellen geschied door het verstellen van je stuurstangen, zodra je de
juiste afstelling hebt gevonden, draai je eerst de binnenkant bij de velg vast
daarna pas bij je stuuras, dit ivm het meedraaien/scheefgaan van je gewrichten
van je stuurstang.
Als je alles goed hebt gedaan, heb je nu een quad die basis staat afgesteld
waarmee je nromaalgesproken goed mee uit de voeten moet kunnen
als camber.
Ik heb hierbij als voorbeeld een Bashan 200/S-7 genomen, maar is uiteraard
toepasbaar op elk willekeurig merk.
LET OP!!
Dit is een richtlijn hoe te werk te gaan, afstelgegevens kan je naar eigen
inzicht bijstellen, dus de genoemde waardes zijn alleen een basis
En alles is versteld en gemeten in volledig uitgeveerde situatie!!!!
Stap 1:
- Zorg voor een goede ondergrond die waterpas is, heb je dit niet, dan kan je
dit wel voor elkaar krijgen.
Ik heb dit gedaan door een plaat underlayment onder de voorwiel te leggen, en
deze netzolang ophogen totdat hij waterpas staat, dit doe je dan ook achter:
Stap 2:
- Neem een waterpas die iig boven het wiel uit komt, zorg dat deze haaks op je
ondergrond staat, en zet deze precies in het hart van je velg, met wat tape
kan je hem vastzetten, nu heb je een referentiepunt waar je vanaf kunt lezen.
LET OP!! belangrijk is wel dat je band recht is aan de zijkant, heb je nog de
originele goedkope banden, dan kunnen deze dus krom zijn en krijg je een valse
aflezing waardoor je verkeerd gaat afstellen.
Dit kan je controleren door tijdens het rijden naar je banden te kijken, en de
afstand tussen de waterpas en de velg op te meten, zit dat fout, dan moet je
iets anders verzinnen......
Stap 3:
- Lees af in hoeverre je nu een afwijking hebt
Stap 4:
- Stel deze bij totdat hij heel iets naar binnen staat, in mm is dat ongeveer 2mm, voor terreinrijden is dat ongeveer 4mm, let op, dit is gemeten tov het
hart van je naaf, dus dat houd in dat je hem moet afstellen op 4mm of 8mm,
dit omdat de onderkant van je velg naar buiten komt met dezelfde uitslag.
Het afstellen zelf doe je dmv je fuseekogel te verstellen.
Als je het goed gedaan hebt, heb je nu je camber ongeveer zo afgesteld
Stap 5:
- Het afstellen van je toe-spoor, je laat nog steeds je quad staan waar hij staat.
Neem een touwtje en maak die vast aan je achteras, ik heb dit gedaan door
een oog aan het touw te strikken, dit maakt demontage een stuk sneller....
Het touwtje doe je via je achterband naar voren.
Stap 6:
- Aan je voorwiel maak je een constructie met een plaat hout, deze moet
natuurlijk wel recht zijn, anders heeft het niet veel nut.
Ook deze keer heb ik weer een plaat met tape vast gezet, dit blijft goed zitten
en is ook goed demonteerbaar.
Stap 7:
- Maak het touw aan de voorkant aan iets vast wat te verstellen is om hem
perfect uit te lijnen, ik heb hiervoor een grote garagekrik gebruikt.
Zorg wel dat het touwtje de beide zijde van het achterwiel raakt, maar niet zo
dat het touwtje niet meer wilt bewegen langs de band, dus hij moet hem
lichtelijk raken, dan staat je lijntje goed.
Stap 8:
- Meet het verschil tussen het begin en eind van de band, dit hoort zo rond de
2mm toe-spoor te zijn, ook hier geld weer dat je dit meet vanaf het midden van
de naaf, dus afstellen op 4mm geeft een toe-spoor van 2mm, dus even goed
nadenken voordat je hem definitief vast zet.
Het afstellen geschied door het verstellen van je stuurstangen, zodra je de
juiste afstelling hebt gevonden, draai je eerst de binnenkant bij de velg vast
daarna pas bij je stuuras, dit ivm het meedraaien/scheefgaan van je gewrichten
van je stuurstang.
Als je alles goed hebt gedaan, heb je nu een quad die basis staat afgesteld
waarmee je nromaalgesproken goed mee uit de voeten moet kunnen