[HOW-TO][EGL MADMAX] Motorolie vervangen
Een aantal zaken om altijd rekening mee te houden:
- Veiligheid voor alles, gebruik beschermende kleding / accessoires.
- Werk schoon en netjes, neem de tijd voor je werkzaamheden.
- Lees de how-to volledig door voordat je werkelijk begint aan de werkzaamheden, maak hierbij notities van de gebruikte materialen/gereedschappen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
- Bij twijfel over een bepaalde procedure/handeling, vraag dan altijd vooraf.
Welkom bij de how-to over het vervangen van de motorolie van de EGL Madmax 250cc.
Met een warme (niet gloeiend hete) motor kan het beste je olie aftappen. Hiervoor dien je de aftapplug (dop 17) onderaan de motor te verwijderen. LET OP! De olie stroomt er direct uit wanneer je de plug verwijderd. Plaats dus een opvangbak voordat je de plug uit het blok verwijderd. Ik raad je ook aan om werkhandschoenen te dragen en een schone doek bij de hand te hebben. De olie is namelijk best warm en met een schone doek kan je je handschoenen afnemen en de aftapplug erop plaatsen.
De aftapplug is niet voorzien van een afdichtring. Je hebt dus een koperen of andere olie/hittebestendige ring nodig met een binnendiameter van minimaal 11,5 mm.
Terwijl je de olie in je opvangbak laat lekken maak je je aftapplug goed schoon met een schone doek.
Plaats nu je dodemansknop op de uit/blokkeer/dood stand en laat je motor even rond draaien m.b.v. de elektrische start. LET OP! De quad mag hierbij dus niet aanslaan.
Nu sijpelt het laatste beetje olie uit je blok. Maak vervolgens de filterbout los aan de zijkant van het blok.
Nadat je de bout los hebt gedraaid komt de bout, filter en drukveer mee.
Maak het gaasfilter goed schoon. Het liefst d.m.v. een blaaspistool en anders met remmenreiniger.
LET OP! Er zit een rubberen o-ring in de bout als afdichting. Soms blijft deze ring vastplakken aan je blok, haal deze er dan voorzichtig af en monteer hem terug in de bout. Let er ook op bij het terugplaatsen van de bout dat de o-ring nog in goede staat is. Smeer de o-ring nog even in met wat “oude” olie. Zet het gaasfilter weer opnieuw terug tussen de drukveer met het gaasgedeelte binnen in de veer. Plaats de smalle zijde van de veer in de bout en monteer het geheel terug.
Plaats nu de aftapplug met afdichtring aan de onderzijde van het blok terug.
Pak nu je nieuw olie erbij!
Ik gebruik zelf MOTUL, te koop via de betere motorzaken of gewoon via mij
...
LET OP! Gebruik altijd olie voor motorfietsen met natte plaat koppeling! Dus geen auto olie!
Vul de nieuw olie bij via de oliepijlstok.
Grijze dop onderaan de foto...
Vul de olie bij en controleer steeds m.b.v. de pijlstok het niveau. Let er hierbij wel op dat je quad op een vlakke en rechte ondergrond staat.
Nadat de olie op het juiste niveau is, plaats de dodemansknop weer op de aan/levend stand en start de quad. Geef even twee keer een beetje en rustig gas tot 3000-4000 RPM.
Laat de quad nu even voor 10 minuten staan en pijl vervolgens op nieuw.
Waarschijnlijk is het niveau lichtelijk gedaald. Vul nu bij tot net onder de bovenste markering.
Gefelicteerd, je hebt zojuist je olie vervangen! Er zullen nog vele olie-ververs momenten komen.