Bij deze mijn how to voor de versterkte draagarm bussen van Narin Design.
Deze zijn bruikbaar voor de EGL/Shineray/Bashan.
Set bestaat uit:
16x POM Lagerbussen
8x Schroeven en lockmoeren
16x ringen
Te bestellen op http://www.ebay.nl/itm/EGL-EAGLE-MAD-MAX-250-300-VERSTARKTE-POM-LAGERBUCHSEN-A-ARM-/160710573759?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item256b18bebf
Gereedschap:
-Krik of krat/kist
-Ratelset en ringsteeksleutels en doppen maat: 13, 14, 16, 17, 19
-Inbus maat 4
-Waterpomptang
-Pers of bankschroef
-Kunstofhamer
-Houten plankje
Schoonmaken:
-Papier of poetsdoeken
-Remmenreiniger
Smeermiddel:
-Vetspray
-Smeervet
Stappenplan:
Draai de wielbouten los.
Zet de voorkant van de quad omhoog. Dit kan met een krik of je tilt hem op een krat of kist. Let hier wel bij op de dat de draag armen niet als steun dienen.
Zet je Quad op de handrem of in de versnelling.
Haal nu de wielen van je quad af.
Dan krijg je deze situatie.
Haal nu de remleiding los. Met je inbus sleutel maat 4.
Maak de veer los aan de onderkant met dop of sleutel 13 en 14. Let hier bij op dat de draagarmen vrij hangen!
Maak nu de fuseekogel los van je wielhub. Sleutel 19 en waterpomp tang voor de splitpen te verwijden. Controleer meteen of je rubbers niet ingescheurd zijn. Vervang deze anders meteen. Dit aangezien je hem nu toch al los hebt zitten. http://www.chinaquad.nl/viewtopic.php?f=6&t=3732
Maak nu de draagarm bevestiging van je frame los met dop of sleutel 13 en 14.
Nu heb je de draag arm volledig los. Let op die rubber doppen aan de zijkant zijn keerringen.
Haal de keerringen er af met de hand. En dan zie je meteen de rede waarom ik ze moest vervangen en tevens waarom ik van nylon naar POM ben overgestapt. Speling en uitgesleten nylon bussen.
Leg alles wat je uit je draagarmen bij elkaar.
Maak de metalen bussen schoon met remmenreiniger.
Maak de rubber keerringen schoon met een stuk papier of poetsdoek. Gebruik hier geen remmenreiniger voor want dat laat ze uit drogen.
Controleer de keerringen en zo nodig vervangen. Hier heb ik geen artikelnummer voor.
Maak de draagarmen schoon. Om ze in 1 keer goed schoon te krijgen prop je het gat vol met papier en duw je dit met je inbus er door heen. Op die manier pers je alles in 1 keer er uit. Let wel op dat er in de binnenkant geen papier blijft hangen aan de vetnippel. Daarna even schoon spuiten met remmenreinger en afvegen .
Verschil nieuwe bussen en oude bussen.
Je kan de bussen op 2 manieren monteren.
1. Persen. Zet de bus op de draagarm en pers de bus er in. Let hier op dat het recht er in gaat.
2. Hamer. Tik de bussen voorzichtig in de draagarm. Zorg er wel voor dat je ze recht er in tikt en dat je onder de andere kant van de draag arm een houten plankje hebt liggen i.v.m. beschadigingen.
De metalen bussen pers je nu in de gemonteerde bussen die in de draagarm zitten. Dit kan met een pers of met een bankschroef.
Zorg er wel voor dat je aan de kant waar de bus als laatste in gaat een plankje hebt zitten. Dus niet zoals op de foto. Dit aangezien de metalen bussen iets doorgedrukt moeten worden. En aan allebei de kant 1 mm uitsteken. Door het houten plankje te gebruiken kan je dit in 1 keer doen.
Zet nu de keerringen terug op de draagarm. Het beste kan je dit er met de hand op drukken en daarna tussen de bankschroef of pers zachtjes! aandrukken zodat ze vlak gemonteerd zijn.
Spuit nu een beetje vet in de metalen bussen. Dit omdat hier geen vet in kan komen via de vetnippel! Monteer nu de draagarmen terug aan het frame. Het kan zijn dat je de beugels iets wijder moet tikken met een kunstof hamer. Doe dit met een kunstof hamer en voorzichtig stapje voor stapje. De draagarmen zijn namelijk nu iets breder dan eerst. Als je goed kijkt zie je ook dat de beugels allemaal verschillende afstanden hebben. Ik vermoed dat dit Chinese maat voering is.
Pak de nieuwe bouten en ringen. En monteer deze. De ringen zitten aan de buitenkant van de beugels. Draai alles vast maar dan wel zo vast de je draagarmen nog kunnen bewegen. Je kan dit het beste ook stap voor stap doen. Dus voorkant en achterkant slag voor slag vast draaien en de arm bewegen. Als je iets weerstand begint te voelen is het goed.
Monteer de fuseekogel aan de wielhub. Draai deze vast. Vast is vast! En plaats de splitpen weer terug.
Monteer de remleiding.
Smeer de vetnippels.
Voor de onderkant is het verhaal het zelfde. En uiteraard ook voor de andere kant.
Let bij montage er op dat je de splitpennen niet vergeet!
En vergeet je wielen niet
Ik heb na montage ook mijn quad op nieuw uitgelijnd. Dit was in mijn geval nodig omdat ik merkte dat de quad afwijkt naar rechts. Ik had ook de meeste speling op mijn draagarmen aan de rechtse kant.
Als je hier na gaat rijden en terug thuis komt. Loop alle bouten en moeren nog een keer na. Dit om ze eventueel na te trekken.
Voor vragen stuur me maar een PB. Probeer dit topic een beetje schoon te houden.