Verlagingsset Voorkant Bashan BS7

Nee dit is geen chinees gerecht :-)
Post hier je handleiding van een klus aan de quad. Natuurlijk het liefst met foto's

Verlagingsset Voorkant Bashan BS7

Berichtdoor DenniZ » 07 apr 2010 19:41

Om je quad te verlagen heb je verschillende manieren. De twee belangrijkste zijn:
Kortere schokbrekers en verlagingsplaatjes zodat de schokbrekers een bevestigingspunt hebben dat verder weg staat dan de originele bevestiging.
Ik leg de 2e methode uit.
Eerst koop je een strip staal van 3 a 4 mm dikte en qua breedte 4 cm (ongeveer de breedte van de bevestiging op de A-arm.
Koop 6 bouten van dezelfde dikte als de originele bout (waar de schokbreker mee bevestigd is aan de A arm), maar dan een centimeter langer. En 14 (!) moeren met nylon binnenring tegen het lostrillen. Vergeet ook de ringen niet... Nu maak je vier stroken staal van ongeveer 15 cm.
Voordat je de schokbreker los haalt, zet je een hydraulische krik onder de voorkant van je quad (is de makkelijkste manier), krikt de boel op zodat de wielen de grond nog raken. Nu haal je de schokbrekers aan beide zijden los aan de kant van de A arm. Nu kun je met de krik de gewenste hoogte van de quad bepalen door het zaakje te laten zakken.
Nu pak je de op maat gemaakte strippen (verf ze van te voren even zodat je niet nog meer roest aan je wok krijgt) en legt ze aan de buitenkant van de bevestigingspunten op de A arm en teken de gaten over op de strippen. Boor de gaten op maat en leg de strippen weer op de te bevestigen plaats.
Nu doe je de bout erdoor, maar doet tussen de originele basis ook 2 ringen en moeren voordat de bout er aan de andere kant weer uitkomt (zie pic)
Daarmee voorkom je dat je bij het aandraaien het hele zaakje naar binnen drukt. Nu kun je de bevestigingsoog van de schokbreker op de uitgekozen plaats op de strip tekenen en gaten boren.
Beide schokbrekers weer vastzetten op de nieuwe plaats en klaar is de klus.
Zorg wel dat alles goed vastgedraaid is, ook de contraringen tussen de bevestiging op de A armen.
Nu kun je de strippen op de A armen monteren, aan de buitenkant
Bijlagen
verlaging.JPG
(12.31 KiB) 2434 keer gedownload
aDSC02061.JPG
(115.87 KiB) 2434 keer gedownload
Afbeelding Bashan BS7
DenniZ
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 03 maart 2009 20:48
Woonplaats: Zandvoort

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Verlagingsset Voorkant Bashan BS7

Berichtdoor fretje-pitbull » 07 apr 2010 19:43

spijtig dat dat niet kan op shineray
Avatar gebruiker
fretje-pitbull
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3349
Geregistreerd: 13 feb 2010 05:23
Woonplaats: langemark/belgie

Re: Verlagingsset Voorkant Bashan BS7

Berichtdoor zweepspin » 07 apr 2010 19:57

ik heb borgmoeren met een nylonring erin gebruikt, dan weet je zeker dat het niet los trilt.
ik heb het ook zo verlaagt alleen mijn plaatjes zijn 8mm dik en hebben bij de kant van het wiel een afgeronde kant zodat ik geen scherpe hoeken heb. heb tussen de originele ophanging een paar hard rubberen bussen gedaan zodat je ze niet naar binnen kunt draaien.

werkt perfect deze manier van verlagen.
zweepspin
300cc
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 15 maart 2010 17:13

Re: Verlagingsset Voorkant Bashan BS7

Berichtdoor DenniZ » 07 apr 2010 20:38

Ik heb ook de moeren met de nylon binnenring gebruikt, goed dat je het zegt. Zal het in de tekst veranderen.
Afbeelding Bashan BS7
DenniZ
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 03 maart 2009 20:48
Woonplaats: Zandvoort

Re: Verlagingsset Voorkant Bashan BS7

Berichtdoor china-freak » 07 apr 2010 20:53

voor de mensen die het intresant vind leuk , ik heb eens verlagings blokjes gemaakt van me suzuki bestikerde quad :P de maten zullen niet kloppen bij jullie merk , maar heel meschien wel ;)
Afbeelding
sorry dat foto verkeert om staat , maar kreeg hem ff niet anders ?? probeer morgen ofzo nog wel eens , voor zoolang kiep je beeldscherm ff naar rechts :lol:
hopelijk hebben jullie wat aan de maten :)
het zouw wel eventuweel uitgefreze moeten worden :P
kijk niet naar het merk quad maar kijk naar de quadrijder.
china-freak
450cc
 
Berichten: 1082
Geregistreerd: 01 aug 2009 22:07

Re: Verlagingsset Voorkant Bashan BS7

Berichtdoor Pim Smeets » 29 apr 2010 06:59

zweepspin schreef:ik heb borgmoeren met een nylonring erin gebruikt, dan weet je zeker dat het niet los trilt.
ik heb het ook zo verlaagt alleen mijn plaatjes zijn 8mm dik en hebben bij de kant van het wiel een afgeronde kant zodat ik geen scherpe hoeken heb. heb tussen de originele ophanging een paar hard rubberen bussen gedaan zodat je ze niet naar binnen kunt draaien.

werkt perfect deze manier van verlagen.


Even een tip:

Als je wil dat iets absoluut niet los gaat lopen kun je in de vakhandel vragen naar NordLock-ringen. Deze zijn in diverse uitvoeringen te krijgen en hebben een speciale geometrie zodat ze nooit los zullen lopen. De voorspankracht op de bout blijft hierdoor altijd hoog (zelfs hoger als er een flinke trilling opgezet wordt).

Borgmoeren kun je niet echt borgend noemen, maar je kan ze beter anti-verlies-moeren noemen. Echt borgen doen ze absoluut niet! Zelfde geld voor flensmoeren/bouten, veerringen, tandveerringen e.d.....................

Voor volledige pakket NordLock: www.nordlock.nl

Ook is een goed borgmiddel Loctite; alleen is dit meestal erg moeilijk om los te krijgen. Vooral als je een sterke borging pakt.

Ik hoop dat jullie iets aan deze tip hebben!

Als ik eens naar een meeting zou komen dan neem ik eens wat van die dingen mee zodat de mensen die niet bekend met deze ring zijn ze eens goed kunnen bekijken.

Mijn project gaat worden (winter) om alles van bouten te verwisselen en waar nodig met nordlockringen uit te gaan rusten. Bevestigingsmaterialen op de Bashan zijn zwaar slecht............. (slechte maten/geometrie)

Groeten van Pim
beginner op de quad; professional in de auto!
Pim Smeets
300cc
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 27 apr 2010 22:46
Woonplaats: Limburgs Heuvelland (Partij-Wittem)

Re: Verlagingsset Voorkant Bashan BS7

Berichtdoor roonroon » 29 apr 2010 21:48

Aha,

Pim is ook gegrepen door het "verlagingsvirus" :D

Het zijn goede adviezen die je geeft, dat lezen we graag.

Grtn Ron :-)))
Der Alte
Tefalashan-Wok met de twee oren. ;-)
Avatar gebruiker
roonroon
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 1643
Geregistreerd: 15 feb 2010 22:17
Woonplaats: Didam

Re: Verlagingsset Voorkant Bashan BS7

Berichtdoor Pim Smeets » 01 mei 2010 09:38

roonroon schreef:Aha,

Pim is ook gegrepen door het "verlagingsvirus" :D

Het zijn goede adviezen die je geeft, dat lezen we graag.

Grtn Ron :-)))


Nee Ron; ik ga absoluut niet verlagen. Ben bijna 2 meter lang en ik vind dat hogere wel stoer uitzien en praktisch.

En goede adviezen en tips moet men delen! Daarom doe ik dat ook! Hahaha

Groeten van Pim
beginner op de quad; professional in de auto!
Pim Smeets
300cc
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 27 apr 2010 22:46
Woonplaats: Limburgs Heuvelland (Partij-Wittem)

Re: Verlagingsset Voorkant Bashan BS7

Berichtdoor 4 wieltjes » 01 mei 2010 11:20

Zijn nordLock-ringen hetzelfde als de schotelringen?
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Verlagingsset Voorkant Bashan BS7

Berichtdoor Pim Smeets » 02 mei 2010 14:12

4 wieltjes schreef:Zijn nordLock-ringen hetzelfde als de schotelringen?


Nee; zijn helemaal anders. Principe is heel anders.

Kijk maar eens op www.nordlock.nl (volgens mij staan daar ook alle specs).

Is in ieder geval niet te vergelijken met schotelveer (schotelveer is heel matig qua borging).

Groeten van Pim
beginner op de quad; professional in de auto!
Pim Smeets
300cc
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 27 apr 2010 22:46
Woonplaats: Limburgs Heuvelland (Partij-Wittem)

Volgende

Keer terug naar How to...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten